tisdag 30 juni 2015

PERGOLA FÄRDIG!




HEJ VÄNNER!

Nu så. Nu är den färdig! Den där pergolan som jag började prata om
för nästan 1 och ett halv år sen... Nu är den så gott som klar och det enda
som saknas är lite belysning som ska hänga där inne samt en glasskiva som vi
väntar på, den längst ut till höger. Men den kommer nog vilken vecka som helst.
Jag är supernöjd och maken, som från början tvärvägrade, nickar nu belåtet
(jamena hallååaaa... vad trodde han liksom??...)




Här kommer vi kunna sitta ljumma sommarkvällar och det blev just så där
ombonat och mysigt som jag hade tänkt mig. Om någon undrar så är gardinerna
bara helt vanliga, tunna Ikea-gardiner för nån hundring stycket. Med tanke på att
de ska stå ut med lite regn, sol och vind så får de helt enkelt kasseras efter en
säsong, så därför gör det ju inte så mycket att de inte kostar något.




Det kommer nog säkert fler bilder härifrån under sommaren.
Kanske en matta, lite nya växter, ja vi får se. Men nu ska jag bara slänga
mig i soffan och njuta! Tjingeling!
 
PS. Det finns info att läsa bland kommentarerna för er som undrar om
"takets" bärighet mm.
KRAM
Judita



39 kommentarer:

  1. Superfint //Ullisvita (insta)

    SvaraRadera
  2. Galet snyggt! Blev kanonbra!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Superfint! Vad är det för glasskivor ni har uppe på pergolan? Vet du hur de kommer tåla att ligga där i ur och skur? Har funderat på en liknande lösning själv...

    SvaraRadera
  4. Så snyggt! Verkligen jättefint blev det! Nu är det bara värmen som saknas!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Galet fint, där kommer ni sitta och njuta när väl värmen kommer. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Jamen det där blev ju så där rackarns bra som man bara visste att det skulle bli när just du får sätta tänderna i det.
    Himmel där kommer du kunna sitta o njuta nu hela sommaren även om det svälter lite från ovan..;)
    Skulle gärna glida ner där och sippa på lite bubbel....
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  7. Vad fint det blev med er pergola och så mysigt och ombonat med gardinerna. Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Jamen det är ju så mysigt med sånt där häng! Och det visste vi ju alla från början…!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Så klart det blev superbra när du fixar! Ser så himla skönt och mysigt ut, och precis lagom till de där varma, efterlängtade sommarkvällarna kom:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Så fint det blev och jag älskar utemöblerna så fin grupp:)förstår att ni kommer att trivas där:)

    SvaraRadera
  11. Superfint! Där kommer ni nog sitta mycket och njuta i sommar:-)

    SvaraRadera
  12. Blev verkligen jätte fint! Vad är det för glas ni använt? Hur står det sig under vintern, tänker med vikten av blötsnö?
    Hoppas ni får möjlighet att sitta där mycket nu i sommar och njuta.
    Kram Anki

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, oj så fint! So stylish. : )

    SvaraRadera
  14. Såå snyggt!! :-) Här funderar vi också på att göra en pergola, svärfar tyckte uterum, men nää vi vill ha kvar utekänsla och ngt traditionellt altantak vill vi inte ha, så jag har börjat spara lite inspirationsbilder just på pergolar, så detta kommer absolut att sparas där under. :-) Men en fundering, vad har ni lagt för "tak", är det glas eller? Kramizz Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla fina kommentarer!
      Till alla er som skrivit och undrat ang. "taket", kommer här lite info:
      Detta genomskinliga tak är samma slags "glas" som används till bla. hockeyrinkar. Jag vet tyvärr inte vad det heter men det är 80mm tjockt och ska tydligen vara 300 gånger starkare än vanligt glas och ja, det klarar av att man går på det, tom, jag har provat... Sceaaaary, men det höll och det ska hålla för en himla massa blötsnö också! Dels pga. av taket men dels också för att vi har lagt limträbalkarna med endast 60 cm CC. Viktigt för bärigheten att det är limträ och inte "vanliga" träreglar.
      Hoppas ni har fått den information som ni behövde!
      KRAM!

      Radera
    2. Supertack för svaret...:-) kramizz Laila

      Radera
  15. Ser himla mysigt ut att sitta där en sommarkväll.
    Ha en toppen sommar!
    // Kia

    SvaraRadera
  16. Ser jättemysigt och fint ut :) Skulle med vilja ha något liknande. I alla fall något tak över framsidans uteplats så man kan sitta där även om det regnar :) Men men, kram och ha en toppen dag fina du <3

    SvaraRadera
  17. Otroligt snyggt o stilrent.��. Håller tummarna att sommarkvällarna blir många����. En liten undran jag försöker att få följa dig på instagram men lyckas inte hitta dig��.

    SvaraRadera
  18. Hoppsan mina smilisar blev viss frågetecken. Det var liksom iINTE min tanke

    SvaraRadera
  19. Hej Icka!
    Klicka på Instagramikonen här i den högra kolumnen så kommer du till mitt Insta. Där heter jag judita.valkommenhem.
    Hoppas du hittar mig nu!

    SvaraRadera
  20. Hej judita . Tyvärr lyckas jag inte trotts tappra försök ( min son hittar dig) när jag söker på ditt användarnamn finns inte ditt konto synligt för mig.

    SvaraRadera
  21. Wow,grymt snyggt ♡ ...
    /Kram fina du denna ljuvliga soliga sommarkvällen!

    SvaraRadera
  22. Men åååhhhh så förbannat jädra snyggt (får jag använda såna ord). :) Jag vill också ha en pergola. Iofs är jag glad att vi har vår stora inglasade altan med skjutdörrar som man kan öppna upp helt vid fint väder men det är ändå inte riktigt samma sak.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  23. Supersnyggt vännen. Där kommer ni spendera många timmar i sommar och bara mysa. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  24. Wow, superläckert! Hade funderingar på en pergola på vår altan men hur jag än vred och vände på det skulle alltid ett ben vara i vägen för altandörren eller trappan.. Hoppas ni får njuta många timmar där i sommar!

    /Malin

    SvaraRadera
  25. Heeeej!
    föst vill jag bara tacka för dina så omtänksamma och vackra ord om mitt uppdrag i Almedalen.
    Jag blev såååg glad och rörd ska du veta!!
    Hoppas verkligen vi kan träffas och prata på riktigt igen!

    Å pergolan... Den är som en dröm!!!! Totalt magisk!!
    När vi bygger vår altan har vi haft planer på en sexkantig del för att runda upp vårt kantig hus .. Å när jag såg det här fick jag ju massor av nya bilder i huvudet med fladdrande gardiner och belysning och ... ja du vet hur man kan gå igång ;-)
    Sparar några biler i min pinterestmapp :)
    Ta hand om dig vännen!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad duktig ni har varit. Riktigt snyggt. Det kan ni vara stolta över.

      Radera
  26. Åh så härligt! Och alltså med de där gardinerna!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  27. Hejsan! Vet inte alls om du läser och ser det här, eller har tid att svara! Försöker i alla fall. Sökte på svart ytterdörr och och så kom din sida upp. Ni har en stilig svart ytterdörr. Vi ska ha ny ytterdörr och jag vill ha svart. Folk runtomkring mig är skeptiska. Vad är din erfarenhet av en svart ytterdörr? Pardörr är det vi också ska ha. Tack så vänligen på förhand! Hälsningar Anette

    SvaraRadera
  28. Men GUD så underbart nu blir jag inte alls avis haha :) själv bor man ju i lägenhet vilket i vissa fall har fördel framför hus MEN inte om sommaren

    Idag bjuder jag på tips för lyckad trädgårdsfest på bloggen :)

    ha en solig ny sommarvecka.

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera
  29. Så underbart fint.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  30. Gud så snyggt..
    Vi har precis byggt hus och min man vägrar..
    Kanske om 10 år säger han:)
    Men jag jobbar på det.
    Men ungefär hur mkt kostar det att bygga en pergola?
    Super snyggt är det..
    Må så gott
    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  31. Så himla fin pergola.
    Vad är det för mått på stolparna o "takstolarna"?
    Med vänliga hälsningar
    Therese

    SvaraRadera
  32. Ja vad är måtten på stolparna och takstolarna? Tacksam för svar.
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  33. Så otroligt fint! Undrar också måtten på reglar och stolpar? Verkligen inspirerande! Mvh Lena

    SvaraRadera
  34. Så fin pergola! Undrar vart ni köpt glaset och är de limmade eller man sätter nån sorts list mellan?
    Mvh Madeleine

    SvaraRadera
  35. Hej
    Så fint ni ha! Vad är möblerna köpta från?
    Mvh
    /Tanja

    SvaraRadera
  36. Vilken underbar pergola! Hur stor är den och vilka dimensioner har ni använt? Ska lägga en beställning till min man ....
    Birgit

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).