fredag 12 juni 2015

PERGOLA-BYGGET, DEL 1




HEJ VÄNNER!

Äntligen!!! Som jag har väntat! Men nu är vi igång med pergolabygget!
Jippiiiii!!

Efter några omgångar av övertalning (min man är nämligen inget fan av
pergolas, så det behövdes en en STOR dos kvinnlig list...), många timmar
framför datorn efter letande av inspiration och så slutligen: mätning och
inköp, ser jag nu hur den slutligen börjar växa fram!

Här ska den stå. 4,5x4,5 meter. Vitmålad, med fladdrande vita gardiner
samt ett glastak så vi inte behöver springa in om det kommer några droppar
regn. Först tänkte vi bygga ett inglasat rum men som ni ser har vi tre stycken
tak som sluttar innåt, vilket innebär att när snön lägger sig och sedan när den
blir blöt, faller den ju ner, booom!! Flera ton med tung snö, ja ni kan tänka er.
Därför skulle det vara en omöjlighet att ha ett inglasat rum här då det inte
går att få en naturlig avrinning och snön skulle kunna knäcka hela rubbet.
Så därför blev det en pergola som kommer att stå en bit ut, så att snön inte
snuddar vid den. 







Spännande, spännande! Vi har även slipat av hela altanen och målat den
med vitpigmenterad olja. Det gör vi varje år, nåt man får leva med om man
inte köper (svindyrt) kompositmaterial. Tar nån dag, men fint blir det!
Sen hoppas jag att blåregnet som står där i rottingkorgarna ska få fäste och
växa sig fint och ge lite grönska kring stolparna. 
Nästa gång hoppas jag på att kunna visa bilder på resningen.

To be continued...



KRAM!
Judita


8 kommentarer:

  1. Jag ser redan nu hur mycket jag kommer smälla av när det blir färdigt, HERREGUD vad snyggt och lyxigt det kommer bli!! Fick monterat ihop och satt upp vår lilla pergola igår, den är ju absolut ingenting i jämförelse med var er kommer bli haha, men helt ok..;)

    Nu ska jag ut i solen igen!
    Kram och trevlig helg snygging!
    Catta

    SvaraRadera
  2. Det kommer ju att bli toppen och det härliga är när man ser det framför sig , växter och fladdrande gardiner, det är där tålamodet får en prövning hehe man vill ha klart det NU!

    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Minns att du för lääääänge sen drömde om en pergola där, hihi. Ska bli så spännande att följa bygget!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Det kommer att bli underbart där! Snyggt snyggt snyggt som alltid hos dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvaraRadera
  6. Å, pergolas som är så trevligt! Det blir perfekt "add on" till ert vackra hus.
    Och raring, jag bloggar snart igen, just so you know ;)

    Puss o kram!!!

    SvaraRadera
  7. Ser väldigt fint ut. Vad är det för dimensioner på stolpar, takstolar och balkar?

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).